Skip to content

[ut av de åpne vinduene i denne popsommerbrisen]

08/08/2011

Dette diktet ble skrevet over fire timer fredag 5. august 2011, og er med i antologien Ut av de åpne vinduene i denne byen, som ble trykket mandag 8. august.

leilighetslummert sommerdikt, lufta av sykkelløp på tv

og en ballesvett shorts

duppa i vesletjern eller omegn, gjenslengt på baderomsgulvet

i 2-roms med kjøkkensvette, rock’n’kasseroll

og en stressa unnskyldning, vinduene gjenglemt

dusjdamp som eter karmene som karameller

eter tenna til barn i evig besteforeldresommerferie

lukta av 2-barns morra og grønnkokte egg

slynger seg fra rom til rom, vipper hempene

en bølge fra fjorden skyller inn sprekken

som åpner seg, vinduene

i denne byen, foreldre roper barna inn, ballene

spretter i bakgården, på jakt etter verdens høyeste

skudd, en katt som kikker på fugl

men for lat nå

gamle damer og unge menn smugser på folk og bil, rumper

og felger, fra respatexstoler og vinduskarmer

en radio med radiomusikk

en pastellslipsstemme som søpler

folk gjennom rushtida i denne olsenbandenbyen

jeg lengter etter, som jeg ser spor av, f eks

på vålerenga, øverst der i dalehaugen, hvor

mellomkrigstida stuper ned i kværnerbyen

en singel sigarettglo i ett av vinduene, i

dette terry gilliam-fotoet, glor i vinduer

mot alle framtidige filmlocations i denne byen

sønderrevne gardiner blafrer i støvskyen

ihjelrevna, asfaltfillete, kjærlighetstunge gardiner

som

klærne på en hjemkommet sjømann på 60-tallet

fra sjørøvertida, akkurat nå, i adenbukta

og omegn, hvor folk, f eks, sulter i hjel

foran dataøynene

som reflekterer ut vinduene, ned

på fortauet

hvor det dinges i isbilens bjeller

libya-flyktningene teller svømmeknapper på

vei til silvio og andre svin

jeg trasker nattelangs, sannergata bort

thorvald meyers ned, mens jeg nynner

på et dikt, kanskje av espen stueland

slik en handlevogn som har mista det ene hjulet

skjener

slik leiter jeg etter deg, men jeg leiter ikke

jeg går fra diktbås til vannhull, eller omvendt

forsøker skrive noe som kan brukes ( f eks

i denne antologien), før jeg blir sommerpopfull

undulater ut av alle mulige vinduer og andre noveller

unga som løper bortetter, roper kom ned

kom ned, ta meg med, fly

på vei til og fra barndommen, ut av

vinduene i denne europeiske vinterhagen, sommer

skrål

og skål, riv ruskende rim, en eller annen som

har tråkka feil i jukeboxen

eller endelig: abba, dancing queen, jeg snur meg etter vinden

som en hund etter alle ølbiler, det er sååå

varmt, akkurat i disse vonde dagene

søvnløsheten sniker seg inn i pasningskyggen

nordkulesola som ballfordeler

folk krabber som reker

hvis det er det reker gjør

når de reker seg

ser etter noen å være sammen med, i varmen

et sted å gjøre av seg og penger å sløse

ta en 5 minutter i stilla

i denne byen jeg brukte et sekund på å kalle hjemme

og 6 år på å bli kjent med

som jeg aldri flytter fra uten et helvetes nebb

forestillingene om olsenbanden, døden

på oslo s, junkera

på stødig flyttefot

i ikeaposer, jeg krysser zebrakrossinga

ved nybrua

med penn, papir og en plan

om å ikke sove bort sommernatta

men sjekke om det er sjov

på gang

hos cappelens forslag

dukke i blomsterhavet, med en datter av en detektiv

ta imot kraterregnet

hva har jeg, en hvit statsfinansiert arbeidersønn, å bitche om

From → Uncategorized

One Comment
  1. Perk permalink

    Fine greier!

Legg igjen en kommentar

