Skip to content

Pustehullet – «Hage og sirkus»

12/09/2015

Debuterte som lørdagsspaltist i dagens Varden. (Lenke)

Alle steder trenger ildsjeler. Jo mindre et sted er desto mer trenger man en.

Jeg tilhører den lite rocka kategorien «flytte tilbake da jeg fikk barn». Etter 17 år i langt større byer flyttet familien til Skien i juni. Først og fremst fordi vi kunne bytte ut en 2-roms uten balkong i hovedstaden med hus og altfor stor hage. Nok om det.

For hva med kulturtilbudet? Det holder ikke med gressklipping og flere etasjer med støvtørking. For en som i tjue år har vært en fråtser av dikt og datt, som i perioder har stått og gynga med en øl i hånda til melankolske rockekonserter og deltatt på litterære arrangementer ukentlig, har usikkerheten rundt katedral, sirkus og lyrikk vært en grunn til at det for få år siden var utenkelig å flytte tilbake.

Derfor har jeg i de siste årene fulgt med fra mitt hjørne av internett på hva som rører seg i mine ukjente hjemtrakter, og etter hvert var jeg ikke lenger i tvil om at tilbudet til bortskjemt voksen ungdom var godt nok. Grenland vibrerer på grunn av ildsjeler.

Mange kunne vært nevnt, også i andre deler av fylket, men jeg nøyer meg med de viktigste som tippa meg til Skien: Kunstnerbyen Skien, Litteraturhuset i Skien, Litteraturgarasjen i Porsgrunn.

Hva har disse tre felles? Folk som med kunnskap, kraft, kreativitet og entusiasme er i stand til å sette et preg på en by, slik at den blir forandret. Ildsjeler.

Prosjektet Kunstnerbyen i Skien, som blant står bak Spriten Kunsthall på Klosterøya, med visningsrom og atelier. Spriten Forlag med så vakre og egenarta utgivelser at de ikke kunne vært gitt ut av noen andre. Konsertserien Nylyd med livemusikk du skal langt inn i hipsterstadt for å finne. Kunstner- og arbeidsstipendene som denne høsten deles ut for tiende gang, og som har etablert Skien som et reelt sted for kunstnere å virke i. Jeg har selv mottatt et arbeidsstipend, noe som motiverte, ga selvtillit, og en takknemlighet til hele prosjektet Kunstnerbyen, leda av Tom-Erik Lønnerød.

Per Erik Andersen og Astrid Borchgrevink Lund, pennespissene hos Litteraturgarasjen i Porsgrunn, gir rom til nasjonale og lokale forfattere, kulturgubber og kunstkjerringer, og som gjennom initiativ med bokbad, nett- og papirmagasin, skrivekurs og festivaler, skaper møteplasser. Alt på dugnad.

En annen dugnadsgjeng som har blitt et kraftsentrum: Litteraturhuset i Skien, med Helle Riis og Merete Franz i metaforstolen, har på få år har gjort seg relevante og skapt en litterær scene. Det er nok å nevne et overfylt hus da den danske diktdebutanten Yahya Hassan var der i mai 2014, eller at barnebokfestivalen Appelsinia etter to år er en av de ledende i sin sjanger i landet. Eller at de ikke nøler med å inkludere telemarksforfattere i programmet, også forfattere som ikke har en halv hyllemeter i boksjappene, som meg selv, slikt gir man telemarkinger en følelse av tilhørighet.

Som en fyr utstyrt med konstant lesebrille, syns jeg Grenland hadde kledd en boksjappe som ga den lokale og nasjonale litteraturen like mye entusiasme og rom. En unik sjappe kuratert fra Grenland, og ikke fra bunn av et regneark på et kjedekontor på Lysaker. Grenland hadde en kledd en sjappe man tok med utenbys folk for å vise fram.

Hvor viktig ildsjeler er, fikk vi et eksempel på i juni. Den første helga etter at jeg flytta tilbake arrangerte Ole Johan Kristensen konsert med Vassendgutane ved kiosken og butikken sin på Vold, stedet jeg vokste opp. 2500 mennesker kjøpte billett og innfridde samtidig en drøm han hadde. Kanskje det sprekeste initiativet på Vold og omegn på 30 år. Et sted som er mest kjent fra nyhetsbildet på grunn av bilulykker og en utrydningsherja skole, fikk plutselig nye plasser på kartet. Kulturkartet. Ildsjelkartet.

Alle folk som gjør hjemtraktene til en bra plass å bo.

4007175455

Foto: Tore Øyvind Moen.

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

