Skip to content

Espresso bibliotek

18/12/2015

(Artikkelen sto først på trykk i Varden 12. desember 2015)

– Har dere Karin Fossums diktdebutbok fra 1974? Hun het Karin Mathisen den gang.

Dette spurte en låner ved biblioteket om en dag i høst, da jeg var vikar ved et folkebibliotek.

En førtien år gammel diktbok, altså. En bok som etter all sannsynlighet ble makulert av forlaget en kald dag i 1976, men som folkebibliotek rundt om i landet sørger for at er tilgjengelig for nye interesserte lesere. En bok som neppe blir utlånt hvert år. Det er suveren litteraturpolitikk. Arkivpolitikk. Kunnskapspolitikk. Hukommelsespolitikk.

Forleden kom en journalist innom på utkikk etter en bok vedkommende trengte som bakgrunn til en artikkel. En nokså sær utgivelse, trykket i 1904. En hundre og elleve år gammel bok! Journalisten virka noe overraska over at han fikk med seg en så gammel bok ut av lokalet.

Selv leste jeg nylig en biografi om skienskaren, redaktøren og politikeren Herman Bagger som jeg fant på biblioteket. En over 80 år gammel bok.

Jeg har kommet over en bok om kanalen i Halden mens jeg har rydda rundt, jeg har kommet over Lenins samlede taler som Forlaget Oktober oversatte for førti år siden, jeg har kommet over en bok om Odds Ballklubb gitt ut til 30-års jubileet i 1924. Et bibliotek er en tilgjengelig skattkiste uansett hvilke emner man har lyst til å studere.

Da jeg bodde i Boston, Massachusetts, ble jeg fascinert over en helautomatisk boktrykkemaskin hos legendariske Harvard Book Store, kalt Espresso Book Machine (EBM). Selskapet bak maskinen, On Demand Books, har foreløpig solgt rundt hundre slike til bibliotek og bokhandler, de fleste i Nord-Amerika. On Demand Books har rettigheter til sju millioner ulike titler, og tallet øker stadig. Titler som enten ikke lenger er kopibeskyttet eller titler selskapet har fått rettighetene til å trykke, som oftest titler forlagene ikke lenger har tilgjengelig for leserne.

Jeg trykka opp et eksemplar av Tom Clarks biografi om den amerikanske forfatteren Jack Kerouac. En bok som har vært utsolgt i 30 år, og som jeg etter noen minutters ventetid sto med i hånda. Varm. Lukta av en nytrykket bok. Med originalt omslagsbilde. En spesielt god opplevelse. Dyrt var det heller ikke.

Tenk om en sentralt plassert sjappe i Norge kunne tilby utgåtte titler på noen minutter, tenkte jeg. Bestille Tomas Espedals for lengst utgåtte første bøker! Lars Saabye Christensens Historien om Gly, som forfatteren mottok Tarjei Vesaas’ Debutantpris for i 1976. Frode Gryttens diktdebut fra 1983 eller Karin Fossums bøker fra før hun het Karin Fossum.

Jeg var begeistra. Jeg skrev en artikkel om Espresso Book Machine, som til en viss grad ble møtt med interesse fra Bok-Norge. On Demand Books salgsdirektør fortalte i vinter at et av selskapets hovedsatsninger var å ekspandere til Europa. Kanskje dukker det opp en slik minibank for utgåtte bøker på Karl Johan en dag.

Jeg har jobba tjue år i forlag, bokhandel og som bokjournalist og forfatter, og har derfor hatt bøker så lett tilgjengelig at jeg i svært liten grad har benyttet meg av bibliotek. Jeg har også, som mange andre i bransjen, blitt stadig mer frustrert over hvor kort tid mange boktitler etter hvert får i en kjedebokhandel.

Gleden over å jobbe i bibliotek i høst har derfor vært stor. Jeg har med forbauselse oppdaga hva som finnes tilgjengelig i utlånsavdelingen på et folkebibliotek. Vigdis Hjorths samla forfatterskap står og venter på et par hyllemeter, det samme med forfattere som Merethe Lindstrøm, Hanne Ørstavik, Roy Jacobsen, og nettopp Tomas Espedal og Frode Grytten. For ikke å glemme vinneren av Tarjei Vesaas’ Debutantpris for 1974, Karin Mathisen.

Så, det er kanskje ikke så farlig om vi får Espresso Book Machine til Norge likevel, tenker jeg etter en høst som bibliovikar. Så lenge politikken legger til rette for litteraturen og hukommelsen, slik at vi, boklånere, fremdeles kan finne gratis skatter tilgjengelig på bokhyllene rundt om i folkebibliotekene. En nasjonalbank med litteratur, med filialer rundt i landets kommuner.

Let, les og lys!

Les gjerne: Minibank med bøker. Om Espresso Book Machine.

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

